معرفی فیلم بدون قرار قبلی| بیوگرافی بازیگران بدون قرار قبلی
فیلم بدون قرار قبلی از ساخته های بهروز شعیبی کارگردان جوان سینمای ایران است. بازیگرنیوز قصد دارد در این مطلب به بیوگرافی بازیگران فیلم بدون قرار قبلی و داستان و نظر منتقدان درباره این فیلم بپردازد. داستان فیلم بدون قرار قبلی در داستان فیلم بدون قرار قبلی آمده است که: یاسمین به سن و سال […]
فیلم بدون قرار قبلی از ساخته های بهروز شعیبی کارگردان جوان سینمای ایران است. بازیگرنیوز قصد دارد در این مطلب به بیوگرافی بازیگران فیلم بدون قرار قبلی و داستان و نظر منتقدان درباره این فیلم بپردازد.
داستان فیلم بدون قرار قبلی
در داستان فیلم بدون قرار قبلی آمده است که:
یاسمین به سن و سال پسر شش سالهاش بوده که به آلمان (برلین) مهاجرت کرده و حالا با مرگ پدر، ناچار است پس از سی سال به ایران بازگردد.
پسرش دچار اوتیسم است و این سفر را برایش دشوار میکند. یاسمین شناختی از پدرش ندارد و بیش از آن میراثی که پدر برایش گذاشته، باعث تعجب او میشود.
اقامت کوتاه و ناخواسته او در زادگاه پدر و دیدار با کسانی که پدرش را میشناسند، یاسی را به درک تازهای از انسان و مفهوم مرگ میرساند.
بازیگران فیلم بدون قرار قبلی
پگاه آهنگرانی
پگاه آهنگرانی بازیگر زن ایرانی در 2 مرداد 1363 در تهران به دنیا آمده و هم اکنون 38 سال سن دارد.وی فرزند منیژه حکمت کارگردان سینما است و پدرش جمشید آهنگرانی است و یک خواهر به نام مهشید دارد.وی مجرد است و ازدواج نکرده است.
پگاه آهنگرانی تحصیلاتش را در هنرستان موسیقی تمام نکرد و بازیگری را از سال 1369 وقتی که فقط 6 سال داشت با بازی در فیلم گربه آوازه خوان ساخته کامبوزیا پرتوی آغاز کرد.
مهمترین نقش پگاه آهنگرانی در فیلم دختری با کفشهای کتانی بود که باعث تحسین منتقدان سینما شد.
بازیگر فیلم بدون قرار قبلی در سال 1386 در فیلم آتش سبز بدون حضور بازیگر بدل در حین فیلمبرداری بهعلت سقوط، دچار سانحه و شکستگی مهرههای کمر شد و تا مدتها بهعلت این حادثه بستری بود.
پگاه اهنگرانی مجرد و هنوز ازدواج نکرده است.
مصطفی زمانی
مصطفی زمانی دیگر بازیگر فیلم بدون قرار قبلی متولد 30 خرداد 1361 و اهل گیلان و رشت می باشد.
این بازیگر خوش سیما فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته مدیریت تکنولوزی در دانشگاه آزاد می باشد که با نقش حضرت یوسف به شهرت رسید و تجربه دو ماجرای عاشقی هم دارد.
مصطفی زمانی در شهرستان اَملَش به دنیا آمده تا اینکه سال 1368 از هفت سالگی با خانواده به فریدون کنار نقل مکان کردند ، پدرش مازندرانی و مادرش گیلانی است.
مصطفی زمانی فرزند سوم خانواده است و سه برادر و یک خواهر هم دارد
مصطفی زمانی بازیگری را با سریال یوسف پیامبر آغاز کرد و در سال 1383 در 22 سالگی زمانی که در تهران دانشجو بود از طریق دوستانش آگهی فراخوان دعوت به بازیگری را در روزنامه ای دید
در نهایت پس از تست از بین 3000 نفر برای نقش یوسف پذیرفته شد تا اینکه بعد از 4 سال بازی با پخش این مجموعه از سال 1387 به شهرت زیادی دست یافت
بازیگر سریال بدون قرار قبلی مدت کوتاهی بعد از پخش سریال یوسف پیامبر پیشنهاد بازی در سریال خانگی قلب یخی را بدلیل چهره که مردم از وی در نقش حضرت یوسف دیده بودند رد کرد
او در سال 88 تجربه بازی در فیلم سینمایی آل به کارگردنی بهرام بهرامیان را بدست آورد.
صابر ابر
صابر ابر چهره ای مشهور در سینما و تلویزیون دارد. بازیگری که کار خود را با اجرا در تلویزیون آغاز کرد اما با بازی های خوب و همکاری با کارگردانانی مانند اصغر فرهادی توانست جایگاه خود را در سینما به دست آمرد.
صابر ابر دیگر بازیگر فیلم بدون قرار قبلی متولد 18 خرداد 1363 در تهران است. صابر ابر فارغ التحصیل لیسانس رشته مدیریت از دانشگاه آزاد فیروزکوه و فوق لیسانس سینماست که تجربه اجرای برنامه کودک و نوجوان دارد و کار طراحی داخلی هم می کند.
در سال 1384 که 21 ساله بود با فیلم سینمایی شاعر زباله ها به کارگردانی محمد احمدی در یک نقش فرعی کنار لیلا حاتمی و محمد اسکندری بازی کرد.
الهام کردا
در ادامه معرفی بازیگران فیلم بدون قرار قبلی به الهام کردا می رسیم. الهام کردا متولد سال 1357 بازیگر و کارگردان تئاتر ، سینما و تلویزیون میباشد و کارشناسی نمایش دارد.
الهام کردا همسر سعید چنگیزیان بازیگر سینما و تلویزیون است.
یکی از آخرین فیلمهای سینمایی الهام کردا به دنیا آمدن نام دارد که به تازگی به پایان رسیده ، او در این فیلم در کنار هدایت هاشمی به ایفای نقش میپردازد.
امین میری، حامی ترابی، رضا صابری نیز از دیگر بازیگران فیلم بدون قرار قبلی هستند.
عوامل فیلم بدون قرار قبلی
مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی
چهره پرداز: فاطمه کمالی و زهرا کمالی
طراح صحنه: کیوان مقدم
طراح لباس: هدی میرزایی
تدوین: عطا مهراد
صدابردار: عباس رستگارپور
صداگذار: سید علیرضا علویان
موسیقی: مسعود سخاوت دوست
جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیک
جلوه های ویژه بصری: محمد برادران
عکاس: امید صالحی
کارگردان فیلم بدون قرار قبلی
بهروز شعیبی کارگردان این فیلم می گوید: فیلم «بدون قرار قبلی» سختترین و ایرانیترین فیلمی بود که ساختم. من از چیزهایی در این فیلم حرف زدم که به نظرم برای همه انسانهای روی زمین مشترک است.
«بدون قرار قبلی» اثری از بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن با نگاهی به یکی از داستانهای مصطفی مستور نوشته شده است. فیلمی که پس از نمایش در خانه جشنواره (برج میلاد) توانست نظر اهالی رسانه و منتقدان سینما را به خود جلب کند.
نویسنده فیلم بدون قرار قبلی
مهدی تراببیگی نویسنده فیلم بدون قرار قبلی در همین ارتباط میگوید: حسرت یکی از مفاهیم اصلی فیلم بود که به همراه نویسنده و کارگردان به آن پرداختیم. هویت انسان با خاک جغرافیایی خیلی عجین است؛ آدمها مثل درختان میمانند نمیتوانید فردی انسانی را بدون خاک تصور کنید. پیدا کردن این ریشههای هویتی برای کسی که مهاجرت کرده میتواند نوید و وعده این را بدهد که ریشه هنوز باقی است و باید سراغش رفت.
تحلیل منتقدان از فیلم بدون قرار قبلی
گبرلو :
تماشاگر «بدون قرار قبلی» را با رغبت میبیند و حس میکند هویت ملی اش را توضیف می کند. فیلم خیلی راحت و جذاب میگوید که اگر به هویت خود برگردی سالمتری و حالت بهتر است.
سید آریا قریشی:
برای ساخت یک فیلم معنویتگرا با محوریت سفر درونی یک شخصیت، باید نکاتی را رعایت کرد. در مرحلۀ فیلمنامه باید نیاز درونی تأثیرگذاری برای شخصیت اصلی تراشید و انگیزۀ کنشهای مختلف را بهشکل باورپذیری پردازش کرد.
در مرحلۀ اجرا هم باید بتوانیم «فضا» بسازیم. فیلم بدون قرار قبلی (علیرغم برخی از پتانسیلها در مرحلۀ فیلمنامه و معدودی از نماهای بیانگر و سینمایی در مرحلۀ اجرا) در هر دو بخش ناکام میماند. آنچه در فیلم از حالوهوای معنوی سنتهای فرهنگی و هنری ایران میبینیم بهندرت از حد نمایش چند عنصر پراکنده (از انار گرفته تا ساز و آواز ایرانی) فراتر میرود.
میتوان به مشکلات دیگری همچون یکدست نبودن لحن و لهجۀ برخی از بازیگران نیز اشاره کرد (در رأس همه، پگاه آهنگرانی قرار دارد که، در قالب شخصیتی که سالها از ایران دور بوده، گاه بهدرستی فارسی را با کمی لهجه صحبت میکند و گاه بدون لهجه).
بهواسطۀ وجود چنین مشکلاتی، «بدون قرار قبلی» فیلمی است که اگر ظهر جمعه در تلویزیون پخش میشد میتوانستیم آن را یک تلهفیلم کموبیش قابلقبول بدانیم اما برای پردۀ سینما کوچک است.
کمال پورکاوه
بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی یکی از گلدرشتترین آثار به نمایش درآمده در جشنواره چهلم فجر بود .
برای نشر معانی مورد نظر فیلمساز (همچون وطن دوستی، انصراف از مهاجرت، نمایش مهربانی و صمیمیت مردم ایران بعنوان مهمترین مکانی در جهان که میتواند انسان را به معنویت و خودشناسی برساند) چنان مسیر سطحی و کلیشهای را انتخاب میکند که بیشتر لحظات فیلم را به یک وله یا میان برنامه تبلیغاتی تلویزیونی مبدل ساخته است.
فرهاد توحیدی بعنوان فیلمنامهنویسی که بیاعتنا به اصولی چون شخصیتپردازی و روابط علت و معلولی، همواره انگیزههای لازم کاراکترهایش برای هر کنش و واکنشی را نادیده میگیرد.
نگاه کنید به شخصیت پگاه آهنگرانی و عجلهای که برای بازگشت به کشور آلمان دارد اما به بهانههای غیر منطقی و کودکانهای ماندگار شده و در یک تغییر ماهیت عجیب به دنبال کشف عشق میرود بهترین انتخاب ممکن برای سقوط هر پروژه به دام سطحی نگری به نظر میرسد.
بدون قرار قبلی، در ادامه همان سیاست شکست خورده تولید آثار به اصطلاح معناگرا، با چاشنی «نفی مهاجرت» و «درک زیباییهای وطن»، نشان میدهد تولید آثاری که قرار است تصویر ساز تحول درونی شخصیتها بر روی پرده سینما باشد، ایده جذابی است که بیش از هر چیز به تعمق و تفکر در لایههای ذهنی و درونی شخصیتها وابستگی پیدا میکند.
در این مسیر هر گونه سطحی نگری میتواند اثر تولیدی را تا حد گفتگوهای روزمره درون تاکسی و اتوبوس تقلیل دهد. اتفاق تاسفباری که با بیحوصلگی نویسندههای فیلمنامه، برای بدون قرار قبلی نیز افتاده است.
صحبتهای عوامل فیلم بدون قرار قبلی
بهروز شعیبی، کارگردان: اگر از زندگی پرمشغله خود فاصله بگیریم، با خانوادههایی مواجه میشویم که روابط انسانی برای آنها در اولویت قرار میگیرد. گاهی اوقات در قصه و نقطه عطف بهدنبال کنش یا کشمکش بیرونی میگردیم؛ اما در فیلمهایی چون «بدون قرار قبلی» این حالت رخ نمیدهد و هدفش انتقال احساسی خاص بهمخاطب است.
هیچکدام از حمایت برای من جوری نبود که سفارش از جانب ارگانها باشد بلکه این پیگیری من برای ساخت بود که به این پشتیبانی منجر شد و برای هر موضوع دیگری میتوانست رخ دهد. من ۲۵ سال در سینما کار کردم و اگر کارمند جایی بودم، الان در آستانه بازنشستگی قرار میگرفتم.
من کارهایی را میسازم که به آنها باور دارم. سینما در ذات نیاز به سرمایهگذار دارد. یک بار زندگی میکنم و حاضر نیستم این یک بار زندگی را در خدمت چیزهایی قرار دهم که یا دوستشان ندارم و یا برای بقیه و در خدمت بقیه باشد.
من سینما را یک رسانه و صنعت میدانم و مواضع افراد نسبت به مسائل سیاسی موضوعی شخصی است که من به آن کاری ندارم.
زمانی که برای نقش یاسمین به دنبال بازیگر بودم هدفم این بود، کسی که انتخاب میشود پیشتر چنین نقشی را بازی نکرده باشد. باید بگویم که پگاه آهنگرانی یکی از بهترین بازیگرانی بود که در ده سال اخیر با او کار کرده بودم.
محمود بابایی، تهیهکننده: ما تا شب پیش از رفتن به مشهد چالشهایی داشتیم که ممکن بود اصلا این اثر به مرحله ساخت نرسد. بهلحاظ برآورد هزینه فیلم بسیار معقول و حتی به نسبت خودش کمهزینه است. آستان قدس رضوی قطعا در روند ساخت به ما کمک کرده است اما این کمکها لزوما مالی نبودند.
مصطفی زمانی: من در دوران کرونا بسیار کمکار شدم تا پیشنهاد آقای شعیبی به من رسید وچون بیشتر پلانها خارجی بود و از حیث ابتلا به بیماری در امان بودم کار را پذیرفتم.
ایفای نقشهای کوتاه بسیار سختتر از نقشهای بلند است و این میتوانست برایم چالشپذیر باشد. این روزها سینمای ما بیشتر در محلههایی روایت میشود که چون من در آن محلهها بزرگ نشده بودم توانایی ایفای نقش در آنها را ندارم.
ضمن این که من در خودم قابلیت این را میدیدم که جوری کار کنم که بازیام فرم محور نباشد و بتوانم شخصیت پدید آورم. این اولین تجربه من با بهروز شعیبی بود. قطعا اختلاف سلیقههایی با هم داشتیم اما چون به هدایت او باور داشتم توانستم به راحتی با شعیبی همکاری کنم.
الهام کردا: درباره لهجه مشهدی همچون همه بازیگرانی که تمرین لهجه میکنند، تمرین کردم. آقای شعیبی برای من معلم لهجه گرفتند و در طول فیلمبرداری نیز تمرین میکردم.
تیزر فیلم بدون قرار قبلی
تریلر و تیزر فیلم بدون قرار قبلی را می توانید مشاهده کنید.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید