زخم کاری 2 ساخته می شود؟/ بلند شو مالک مالکی
سریال زخم کاری جزو سریال های محبوب شبکه نمایش خانگی بود که از فیلیمو پخش شد. کارگردان زخم کاری محمد حسین مهدویان پستی اینستاگرامی منتشر کرد که گفته می شود فصل دوم سریال زخم کاری ساخته خواهد شد. به گزارش بازیگرنیوز، در شرایطی که محمدحسین مهدویان این روزها سریال «سرخ و سفید» را در دست […]
سریال زخم کاری جزو سریال های محبوب شبکه نمایش خانگی بود که از فیلیمو پخش شد. کارگردان زخم کاری محمد حسین مهدویان پستی اینستاگرامی منتشر کرد که گفته می شود فصل دوم سریال زخم کاری ساخته خواهد شد.
به گزارش بازیگرنیوز، در شرایطی که محمدحسین مهدویان این روزها سریال «سرخ و سفید» را در دست تولید دارد و حتی برای آن درخواست مجوز داده او با انتشار تصویری از «زخم کاری» و کپشن «بلند شو مالک» با تصویری از جواد عزتی احتمال ساخت فصل دوم «زخم کاری» را قوت بخشید.
ساخت فصل دوم سریال زخم کاری؟
سازندگان «زخم کاری» از زمان پایان ساخت این سریال ساخت فصل دوم آن را رد نکردند در این مدت شنیده میشود فیلمنامه فصل دوم این سریال هم آماده شده و ساخت آن در برنامه کاری مهدویان قرار دارد.کارگردانی که اولویتش ساخت سریال «سرخ و سفید» است و پس از آن سراغ ادامه «زخم کاری» میرود.
از میان سریالهای پرطرفدار دو سال گذشته شبکه خانگی هیچ کدامشان به فصل دوم نرسیدند و کارگردانهایشان سراغ فعالیتهای دیگری رفتهاند و در صورت قطعی شدن این خبر، «زخم کاری» اولین سریال این جمع است که به فصل دوم میرسد.
گفتنی است محمدحسین مهدویان در اینستاگرام خود به عنوان تازه ترین پست عکس زیر را از جواد عزتی که در زخم کاری 1 جزو نقش های اصلی بوده است منتشر کرده و نوشته است:
بلند شو مالک
عوامل و بازیگران سریال زخم کاری
کارگردان: محمدحسین مهدویان
تهیه کننده: محمدرضا تختکشیان
بازیگران سریال زخم کاری
جواد عزتی، رعنا آزادی ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدیفر، مهدی زمینپرداز، امیرحسین هاشمی
با هنرمندی کاظم هژیر آزاد، منوچهر علیپور، مهلقا باقری، مائده طهماسبی، سیاوش طهمورث، مرتضی امینیتبار، سارا حاتمی، نیوشا علیپور، مهیاس پازوکی.
در دوران تعطیلی و رکورد سینما، خیلی زود همه نشانی شبکه نمایش خانگی را پیدا کردند و پلتفرمهای آنلاین تبدیل شدند به مجرایی برای تنفس و بقا. در ابتدا شاید خیلیها به چشم یک شغل موقت به این راه تازه نگاه میکردند اما حالا به نوعی دارد تعریف جریان اصلی در عرصه سینما و سرگرمی را عوض میکند؛ روندی که در ایران شدت و شتاب بیشتری هم پیدا کرده است.
تمام سریالهایی که تا به امروز ساخته شدهاند، در نوع خود مهم و قابل بحث بودهاند؛ گرچه اهمیت صرفا با کیفیت متناسب و مترادف نیست. نکتهای که در مورد زخم کاری میتواند با نمونههای قبلی متفاوت باشد، اهمیت اثر در جایگاه فیلمساز و همینطور در وضعیت کنونی بازار است.
قبلا درباره جایگاه مهدویان در سینمای دهه نود بحث شده و این بار بحث درباره ساخته جدید اوست و اینکه چرا موفقیت یا شکست زخم کاری سرنوشت این سینماگر را به کل تغییر خواهد داد. سریال بر اساس رمان کوتاه بیست زخم کاری نوشته محمود حسینیزاد ساخته شده است؛ رمانی که در میانه دهه نود چاپ شد.
آن هم بعد از چند سال تعویق، و خیلی زود به اثری پرطرفدار در میان علاقهمندان ادبیات فارسی تبدیل شد که تصویری هولناک و تکاندهنده از همآغوشی فساد و قدرت زیرپوست ایران معاصر را تداعی میکرد.
روایتی که مشخصا از یکسو با کهنالگوی سقوط و تراژدی مکبث قابل مقایسه بود و از سویی دیگر با قصههای جنایی و نوآر که حالا در جغرافیایی آشنا بازآفرینی شده است.
قصه با کدهایی مشخص و ظریف سعی دارد یادآور تمام ناگفتهها و ناشنیدهها درباره فساد سازمانیافته و پنهان در سالهای اخیر باشد؛ از قراردادهای غیرشفاف و پولشویی گرفته تا دستهایی که به خون آلوده شده است. تماشای چنین قصهای در قالب یک سریال که مخاطب عام را نشانه گرفته، در نوع خود اتفاق قابل توجهی به شمار میآید.
بعد از تجربیات موفق و ناموفق، اهمیت قصه و قصهگویی در سریالسازی تازه دارد عیان میشود و از همین رو اقتباس، که در سینمای ایران همیشه مغفول بوده، در شبکه نمایش خانگی رفته رفته به یک موج منجر خواهد شد.
اما باید در نظر داشت که بیست زخم کاری چندان با الگوی رمانهای عامهپسند فارسی سازگار نیست و دست گذاشتن روی آن، به دلیل لحن و سوژه ملتهب، تصمیمی چالشبرانگیز است؛
مخصوصا که کل رمان بیش از صد و خردهای صفحه نیست و قصه برای تبدیل شدن به یک سریال یا حتی مینیسریال نیازمند بسط و اطناب و پرداخت به شخصیتها و داستانهای فرعی تازه است.
فراتر از چالش اقتباس ادبی از یک رمان بحثبرانگیز، زخم کاری در کارنامه مهدویان نقطه عطف خواهد بود. خوب یا بد، تمام ساختههای قبلی مهدویان زیر سایه سنگین وجه امنیتی، سیاسی و تاریخی موضوعات مهمی قرار داشت که نحوه پرداخت آن با محدودیتها و حساسیتهای فراوانی همراه بوده و همین امر سوتفاهمهای متعددی را درباره خود مهدویان و وجه رسانهای او به همراه داشته.
تا جایی که رفته رفته سعی کرد خودش را از پیشفرضهای حزبی و جناحی جدا و هویت خود به عنوان یک سینماگر را بازتعریف کند. از این نظر، زخم کاری در کارنامه مهدویان یک استنثاست؛ داستانی معاصر، گرچه ملتهب، که عنوان تولیدکننده یا سفارشدهنده بر روی آن وزن نمیاندازد و حکم یک مواجهه مستقیم بین فیلمساز و مخاطبان اثر را دارد.
آیا زخم کاری بعد از درخت گردو و شیشلیک همچنان در راستانی تغییر مسیر و رویکرد مهدویان تعبیر میشود و به همان اندازه واکنشهای ضدونقیض را در پی خواهد داشت؟
از سوی دیگر، باید در نظر داشت که موفقیت زخم کاری، چه در برقراری ارتباط با بینندگان سریال و چه در نمایش درونمایه منبع اقتباس، بدون شک در تصور عمومی از مهدویان سینماگر و مسیری که او در ادامه دنبال خواهد کرد، تاثیر چشمگیری دارد.
همچنین میتواند زمینهساز ورود سینماگران سرشناس دیگر به عرصه سریالسازی و تولید سلسله آثاری باشد که طی زمان سطح سلیقه و انتظار مخاطب را بالا ببرند. در نتیجه باید دید واکنشها به سریال چیست و به کنجکاوی گستردهای که پیرامون آن ایجاد شده چه پاسخی خواهد داد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید